Badminton bij BCL

Badminton

Badminton is een zaalsport die wereldwijd wordt beoefend. Aziatische landen spannen daarin de kroon. In Europa draait vooral Denemarken goed mee aan de top. Nederlandse topspelers kunnen aardig meekomen maar onze nationale bond vist in een te kleine vijver om toppers te leveren die echt verschil kunnen maken.

Bij badminton staan twee spelers of twee tweetallen tegenover mekaar op een afgebakend speelveld. In het midden daarvan staat een net. Het spel bestaat eruit dat je een shuttle over dat net heen-en-weer slaat. Komt die shuttle op jouw speelhelft op de grond, krijgt jouw tegenstander een punt. Tot zover zul je wel weten hoe badminton er uitziet. Meer weten? Kijk op de site van de bond. Daar vind je een uitleg van het badmintonspel en de officiële spelregels.

Recreatief badminton

Spelen bij BCL betekent vooral: vrij spel. De hoofdmoot van ons spelersbestand bestaat uit recreatief ingestelde badmintonspelers. Mooie partijen spelen. Dat is de kick waar zij voor gaan. En dan wel in clubverband. Dus steeds wisselen van medespelers en tegenspelers. Dan doen BCL’ers een hele avond lang.

Beginnerstraining

Beginnende spelers moeten veel leren. Zij volgen op de clubavond het eerste uur een beginnerstraining. Die training wordt gegeven door een enthousiaste trainer. Daarna kunnen beginners anderhalf uur vrijspelen. 

Verschil in speelniveau

Op de vrijdagavond spelen beginners, gevorderden en competitiespelers tegelijkertijd. Elke laatste vrijdag van de maand stimuleren we het samenspelen tussen deze speelniveaus. Dan tossen we een uurtje. Drie keer husselen we spelers met veel en weinig ervaring door elkaar. Dat levert onverwachte potjes badminton op. Zo komen nieuwe spelers er snel tussen bij onze club. De wekelijkse training vervalt op een toss-avond.

Competitiespelen

BCL is in veel opzichten een recreatieve club. Maar we spelen ook mee in de nationale competitie.

In maart komt de vraag: “Wil jij volgend seizoen competitiespeler worden?” Voor beginners is dit nog een stap te ver. Maar met een paar jaar ervaring kun je in de onderste drie divisies al aardig meekomen. In die divisies speel je nog met de vertrouwde kunststofshuttle.

Meestal zijn het getalenteerde spelers die zich opgeven voor competitiespelen. Als zij het niveau van de zesde divisie (of hoger) aankunnen spelen zij hun competitiewedstrijden niet met kunststof- maar met veren shuttles.

Competitiewedstrijden worden over 14 weekenden verdeeld in de periode september – maart. Je speelt in een poule van 8 teams: 7 keer uit en 7 keer thuis. Een competitieteam bestaat uit minimaal 2 dames en 2 heren.

Sportuitrusting

Je zorgt zelf voor racket, sportkleding en zaalsportschoenen (zolen die geen strepen achterlaten en die je nooit buiten draagt). Nog geen racket? In jouw proefperiode kun je een racket van ons gebruiken. De shuttles (Yonex Mavis300) waarmee wij spelen worden door de club verstrekt.

Zomeravondbadminton

In de zomervakantie hebben wij zomeravondbadminton voor gevorderde spelers op competitieniveau. Ook op vrijdagavond. Dit is een gezellige drukbezochte avond waar spelers op uitnodiging aan deelnemen.